COMPLEXUL DE TRANSPORT DIN TURKMENISTAN

*Sub conducerea înțeleaptă a venerabilului Președintele Turkmenistanului, Gurbanguly Berdimuhamedov a fost pusă o bază solidă pentru o nouă etapă de dezvoltare Turkmenistanului.

Datorită politicii consecvente a șefului statului în domenii ale sferei transporturilor şi comunicaţiilor în epocă puterea și fericirea sunt implementate cu succes mari proiecte de infrastructură, atât la nivel național, cât și importanță internațională.  Acordând o atenție deosebită implementării potențialului logistic al țării, care se află într-o locație geopolitică favorabilă și reprezintă o legătură între țările care trec de-a lungul” Marelui Drum al Mătăsii”, se creează noi coridoare internaționale de transport și tranzit la inițiativa conducător al națiunii. Ca exemplu, pot servi drept exemplu coridoarele Lapis Lazuli (Afganistan-Turkmenistan-Azerbaijan-Georgia-Turcia), Nord-Sud (Kazahstan-Turkmenistan-Iran), coridorul Uzbekistan-Turkmenistan-Iran-Oman (acordul de la Așgabat). Coridorul „Vest-Est” – care provine din portul Turkmenbashi și accesează punctul de trecere a frontierei Uzbekistan „Farap” și punctele de trecere a frontierei din Afganistan „Imamnazar” și „Serkhetabad”. Acest coridor care leagă arterele de transport ale întregii Caspice în portul din Turkmenbashi este semnul distinctiv al Asiei Centrale, prin care trec mărfurile din Europa, SUA și Asia.  În timpul iernii, când Canalul Volga-Don, care leagă Marea Neagră și Marea Caspică, este închis, se folosește „Coridorul Caucazian” Poti-Baku-Turkmenbashi, precum și în sens opus.

Agenția“Turkmendenizderyayollary”

Turkmenistan joacă unul dintre rolurile cheie în transportul maritim din bazinul Caspic. Transportul maritim se află sub coordonarea Agenției “Turkmendenizderyayollary “, care este organul executiv central în domeniul transportului pe apă, autorizat în domeniul administrației publice în domeniul transportului maritim comercial și care urmărește politica de stat în domeniul transportului pe apă pe teritoriul Turkmenistanului.

În 2018, a fost deschis un nou port internațional Turkmenbashi. Suprafața totală a portului este de peste 150 de hectare. Pentru a asigura apropierea navelor de dană, s-a efectuat o cantitate colosală de lucrări pentru excavarea a circa 10 milioane de metri cubi de sol și adâncirea fundului mării.

Lungimea totală a danei cu o lățime de 20 de metri este de 3.600 de metri, ceea ce permite mai multor nave de marfă și pasageri să sosească, să plece și să fie deservite în port în același timp.

Portul include terminale de feriboturi și pasageri, terminale de containere, terminale de mărfuri generale și vrac.

Pe lângă structurile hidraulice de acostare, în port s-au construit numeroase dotări de infrastructură de coastă, inclusiv suport de transport: drumuri cu pasaje supraterane cu o lungime totală de aproape 4.000 de metri și aproximativ 30.000 de metri de linii de cale ferată.

Debitul total al portului internațional Turkmenbashi este în medie de aproximativ 17 milioane de tone de marfă pe an, excluzând produsele petroliere, inclusiv 300 de mii de pasageri, 75 de mii de camioane, 400 de mii de containere, 3 milioane de tone de vrac și 4 milioane de tone de marfă generală, la în același timp poate lua 17 nave.

Terminalul de pasageri de feriboturi – Clădirile terminalului de pasageri permit furnizarea de servicii de înaltă calitate pentru pasageri, camioane și vehicule între porturile maritime din Marea Caspică. Acest terminal are un centru de inspecție tehnică, o clădire de dezinfecție, o clădire de control feroviar și o oprire pentru camioane. Cu o suprafață totală de 230.000 de metri pătrați, terminalul de pasageri este capabil să gestioneze 300.000 de pasageri și 75.000 de vehicule pe an. Pe teritoriul terminalului există un hotel cu 50 de paturi. Terminalul are o dană egală cu 256 de metri, care este proiectată pentru a trece trenul pe o parte și vehiculele pe cealaltă.

Clădirea terminalului de pasageri are birou de bilete, birou de schimb valutar, birou de informații, birou de check-in, zonă de carantină pentru plante și animale, camere de lucru, o cameră SIP, compartimente pentru bagaje, control pașapoarte, echipamente automate, porți electronice , terase exterioare.

Terminal de containere – Cu o suprafață totală de 249.000 de metri pătrați, terminalul                   de containere manipulează 400.000 de containere pe an. Cu o lungime totală a danei de 480 de metri, terminalul este capabil să primească simultan 3 nave cu o capacitate totală de transport de până la 5000 de tone, ceea ce contribuie la dezvoltarea exporturilor și importurilor, conectând infrastructura logistică a Turkmenistanului; căi ferate, linii aeriene și maritime. Terminalul dispune de 2 macarale nave cu o capacitate de ridicare de 70 de tone fiecare, capabile să manipuleze 30 de containere pe oră, 2 macarale feroviare cu o capacitate de ridicare de 48 de tone fiecare și 6 macarale pe roți cu o capacitate de ridicare de 45 de tone fiecare, precum și vehicule pentru mutarea și stivuirea containerelor cu                      o capacitate de ridicare de 25, 45 și 50 de tone. Terminalul are depozite acoperite cu o suprafață totală de 9984 mp, un depozit de sortare cu o suprafață totală de 3060 mp.

Centrul de control al navelor a fost construit pentru a asigura navigația în siguranță a navelor care fac escală în port și este echipat cu echipamente moderne de navigație de clasă mondială recomandate de Organizația Maritimă Internațională. În plus, lângă această clădire se află o clădire de securitate la incendiu și un centru medical dotat cu echipamente moderne.

Terminal de mărfuri în vrac – Având un debit comun capacitate de 3.000.000 de tone de marfă pe an, terminal de mărfuri în vrac construit pentru a gestiona și depozita mărfuri în vrac, cum ar fi minereu de fier, ciment, cărbune, cereale, zahăr, sare și alte vrac marfă. Cu o lungime a danei de 440 de metri, terminalul este capabil deservește 3 nave în același timp cu capacitate maximă de marfă până la 5000 de tone fiecare. Terminalul este echipat cu 3 căi ferate macarale cu o capacitate de ridicare de 42 tone, 2 benzi transportoare cu o capacitate de transport de 650 de tone de marfă în vrac pe oră, cu 5 roți încărcătoare cu o capacitate de transport de 20 tone și 1 mobil macara cu o capacitate de ridicare de 20 de tone. Pe lângă depozitarea cerealelor, terminalul are 14 silozuri cu o capacitate totală de 35.000 metri cubi si 8 silozuri de ciment cu o capacitate totala de 6000 metri cubi. Terminalul are un depozit deschis cu o suprafață de 37.000 metri patrati si depozite acoperite cu o suprafata totala de 8512 metri patrati.

Terminal de marfă generală – Suprafața totală a terminalului de marfa generală este de 261.000 de metri pătrați. Având capacitatea de a gestiona 4.000.000 de tone de marfă pe an, terminalul conceput pentru incarcarea si descarcarea otelului, fierului, lemnului materiale, vehicule, echipamente si marfă.grele. Cu o lungime de acostare de 625 de metri, generalul marfa are capacitatea de a gestiona simultan 4 nave cu o capacitate totală de transport de 5000 de tone.  Acest terminal dispune 6 macarale feroviare cu o capacitate de ridicare de 20 de tone si 1 macara mobilă pe roți cu o capacitate de ridicare de 84 de tone, precum și două macarale de 330 de tone și un transportor de 500 de tone pentru marfa grea și supradimensionate. De asemenea, există diverse stivuitoare încărcătoare cu o capacitate de transport de la 3 la 60 de tone. Terminalul are 75.000 metri patrati deposit exterior si depozite acoperite  in suprafata de 26.394 mp.

Terminal din polipropilenă – Este capabil pentru gestiona până la 120.000 de tone de polipropilenă pe an. El poate în același timp acceptă până la 3 nave cu o capacitate de transport de până la 5000 de tone. Terminal are un depozit închis cu o capacitate de până la 18.750 tone.

Flota turkmenă are cisterne pentru transport petrol și produse petroliere, feriboturi auto pentru pasageri și mărfuri uscate tribunal. Pentru a reumple flota turkmenă, au început lucrările organizarea construcției a 2 nave “Ro-Ro” și 1 navă de marfă uscată la șantierul naval “Balcan”.

Societate actionara deschisă „Construcții navale și șantierul naval „Balkan”; in orasul Turkmenbashi este primul pas al tarii in domeniul constructiei si repararii navelor, precum si o mare contribuţie la dezvoltarea economiei şi industriei naţionale transport maritim si fluvial al tarii.

Suprafața totală a fabricii este de 166.000 m2. Capacitatea de producție a fabricii permite prelucrarea a 10.000 tone de oțel pe an. Cu tehnologia moderna echipamente si sisteme de automatizare, corespunzatoare cerințe internaționale, pot fi fabricate 4-6 nave. În aceasta unitatea de producţie are toate posibilităţile de prelucrare 2.000 de tone de oțel și lucrări de reparații la 20-30 de nave.

Uzina de constructii si reparatii navale este dotata cu un sistem pt operațiuni de ridicare și deplasare a navelor cu o capacitate de transport de până la 10.000 de tone; sa coboare in apa nave noi fabricate si reparate si ridicare din apa pentru efectuarea reparatiilor.

Macara port roată cu o capacitate de ridicare de 84 de tone, se folosesc macarale feroviare cu o capacitate de ridicare de 42, 64, 80 tone pentru diverse scopuri industriale. În administrarea uzinei coordonate departamente de lucru pentru proiectare nave, management de proiect, aprovizionare, reparare, producție, întreținere, calitate și securitatea muncii.

Agenția“Turkmenhowayollary”

Relațiile economice externe în industrie transportul aerian se efectuează pe bază internațională acorduri încheiate cu ţări străine şi baza convențiilor internaționale în domeniul aviației civile, astfel încât industria este parte la mai mult de 50 de acorduri diferite cu ţări străine şi membru al Internaţionalului Organizația Aviației Civile (ICAO), Consiliul privind utilizarea spațiului aerian și Comitetul pentru aviație interstatală, interacționează cu Agenția Europeană pentru Siguranța Aviației (EASA).

Aviația civilă a Turkmenistanului, transformănd an de an într-un ritm rapid, îndeplinește cu succes de sine sarcini pentru satisfacerea diferitelor nevoi a populatiei Turkmenistanului, cum ar fi transportul aerian de pasageri, bagaje, marfă, poștă, în economia națională a Turkmenistanului, în medicină, în asigurarea deplasării aeronavelor în spațiul aerian Turkmenistanului.

        Astăzi Aviația Civilă din Turkmenistan prezintă un sistem multifuncțional: aeroporturi internaționale Ashgabat, Turkmenbashi, Turkmenabad, Dashoguz, Mary, precum și Aeroportul Internațional Kerki, care este capabil să primească toate tipuri de aeronave. In afara de aeroporturile internaționale demnă de menționat este școala de pregătire a personalului de aviație, Centrul Medical, Complexul Hotelier “Lachin” și Societatea actionara deschisă „Linia aeriană Turkmenistan”, precum și o serie de alte organizații de aviație, oferind o producție unificată și tehnologică proces pentru exploatarea în siguranță a transportului aerian și lucrări de aviație și asigurarea coridoarelor de tranzit spațiul aerian al Turkmenistanului.

Aviație civilă din Turkmenistan oferă următoarele tipuri de servicii:

Serviciu de aeroport.

•Decolare și aterizare a aeronavei BC.

• Suport pentru navigație aeriană.

• Asigurarea securității aviației.

• Asigurarea locului de parcare a aeronavelor  BC (exces).

• Utilizarea terminalului aeroportului.

Serviciu de sol.

• Întreținerea sarcinii utile a aeronavei.

• Serviciu de pasageri BC.

• Gestionarea diferitelor tipuri de mărfuri.

• Întreținerea echipajelor de aeronave.

• Examinarea medicală a echipajelor.

• Livrarea echipajelor la aeronava si retur.

  1. Caracteristicile aerodromului Aeroportului Internațional Așgabat

 Aeroportul Internațional Ashgabat funcționează în toate conditii meteo. Banda pistei: 3800 m x 60 m, magnetic curs de decolare și aterizare 295º – 115º, echipat cu ornitologic echipamente și echipamente de iluminat cu rezervă sursa de putere. Aeroportul are treizeci și opt căi de rulare artificiale; precum şi un şorţ pentru 69 de parcări avioane și 8 standuri de elicoptere, distanța dintre piste paralele și căi de rulare – 190 m; debitului 17.000.000 de pasageri pe an.

  • Caracteristicile aerodromului Aeroportului Internațional Turkmenbashi

Aeroportul Internațional Turkmenbashi functioneaza in toate condiții meteo. Banda pistei: 3500 m x 45 m

(cod F) direcție magnetică pentru decolare și aterizare 342º – 162º, echipat cu aparatură ornitologică și iluminat echipamente cu o sursă de alimentare de rezervă. Aeroportul are patru căi de rulare artificial și de asemenea, un șorț pentru 14 standuri de avioane și 2 locuri de aterizare pentru elicoptere;

  • Caracteristicile aerodromului Aeroportului Internațional Dashoguz

Aeroportul Internațional Dashoguz funcționează în toate conditii meteo. Banda pistei: 3800 m x 60 m (cod F), direcția de decolare și aterizare magnetică 264º – 084º, echipată cu aparatură ornitologică și iluminat echipament cu o sursă de alimentare de rezervă, respectarea standardelor ICAO. Sunt cinci artificial căi de rulare, precum și un șorț pentru 10 opriri, distanța între piste paralele și căi de rulare – 190 m.

  • Caracteristicile aerodromului Aeroportului Internațional Turkmenabad

Aeroportul Internațional Turkmenabad functioneaza in toate conditii meteo. Banda pistei: 3800 m x 60 m (cod F) direcție magnetică pentru decolare și aterizare 305º – 125º, echipat cu aparatură ornitologică și iluminat echipamente cu o sursă de alimentare de rezervă. Aeroport are cinci căi de rulare artificiale, precum și un șorț pentru 8 opriri pentru avioane și 4 standuri pentru elicoptere, distanța dintre piste paralele și căi de rulare – 190

  • Caracteristicile aerodromului Aeroportului Internațional Mary

Aeroportul Internațional Mary funcționează in toate conditii meteo.Banda pistei: 3800m x 45m (cod E) decolare magnetică și direcție de aterizare 355º – 175º, echipat cu aparatură ornitologică și iluminat echipament cu o sursă de alimentare de rezervă, respectarea standardelor ICAO. Aeroportul are zece căi de rulare artificiale, precum și un șorț pentru 11 opriri avioane și 3 locuri de aterizare pentru elicoptere;

Agenția“Turkmendemiryollary”

Contribuția căii ferate din Turkmenistan la dezvoltarea sectorului economiei țării este considerabilă.  Există în total 12 puncte de trecere a frontierei de legătură, și anume Serkhetyaka (Kazahstan), Tallymerdzhen, Takhyatash, Farap și RZD 161 (Uzbekistan), Imamnazar și Serkhetabad (Afganistan), Sarakhs, Artyk și Akyayla (Iran).  Lungimea totală a rețelelor feroviare din Turkmenistan este de peste 5.000 de kilometri.

In prezent la căile ferate turkmene există o flotă extinsă de vagoane de marfă pentru transportul feroviar de marfă de înaltă calitate, cum ar fi vagoane basculante, acoperite și semicirculare, frigidere, cisterne și vagoane plate. Remarcând poziția geostrategică favorabilă a Turkmenistanului și importanța acesteia în consolidarea conectivității de transport a regiunii, autostrada siderurgică Kazahstan-Turkmenistan-Iran (Nord-Sud) este foarte semnificativă. Capacitatea  acestui coridor feroviar este de peste 20.000.000 de tone pe an. Aceasta ramură leagă țările din Asia Centrală cu țările din Golful Persic în cel mai profitabil mod. Turkmenistan cooperează activ cu țările vecine pentru a implementa proiecte grandioase.  Calea ferată Serhetabat (Turkmenistan) – Turgundi (Afganistan), parte a coridorului de transport și tranzit Lapis-Lazuli, a fost pusă în funcțiune în februarie 2018.  Linia de cale ferată Kerki-Imamnazar-Akina, pusă în funcțiune în toamna anului 2016, este prima legătură a Coridorului de transport și tranzit internațional din Asia.  În mod regulat, se lucrează la modernizarea parcului de vagoane și locomotive din Turkmenistan.  La gara Etrek și Sarakhs există șantiere de marfă și depozite deschise, acoperite unde se efectuează reamenajarea boghiurilor, în prezent existând toate condițiile necesare pentru trecerea a peste 400 de vagoane.  Există și șantiere de marfă bine echipate Kipchak, Etrek, Dashoguz, Bizmein, Geokdepe, Sarakhs, Altyn Asyr, Anau, Tedjen, Kakhka și Mary, care sunt împrăștiate în toată țara.

Agenția ” Turkmenawtoulaglary” 

Pentru a satisface nevoile populației din Turkmenistan în transportul rutier, pentru a asigura calitatea înaltă a transportului de pasageri, precum și pentru a deservi populația pe rutier, departamentele și subdiviziunile relevante ale Agenției “Turkmenawtoulaglary” efectuează transportul de pasageri de-a lungul a 607 rute. , din care 168 rute urbane, 336 suburbane și 103 rute interurbane. De asemenea, departamentele relevante oferă servicii de autobuz cultural de înaltă calitate pentru transportul de pasageri la comandă.

Pentru a satisface  nevoile populației și a oferi servicii culturale și de înaltă calitate, au fost deschise 26 de rute de autobuz și au fost modificate 22 de rute de autobuz de la începutul anului 2021 până în prezent.

Mașinile moderne de taxi achiziționate de Stimate Președinte oferă pasagerilor servicii de taxi cultural de înaltă calitate în capitală și în velayaturile țării noastre.

Pentru a oferi servicii de transport cultural de înaltă calitate și pentru a crea condiții favorabile pentru pasageri, în autobuzele orașului din Capitală a fost introdus un sistem de plăți electronice fără numerar.  Taxiurile au fost echipate cu dispozitive speciale pentru plata serviciilor prin internet. De asemenea, sistemele GPS/Glonass au fost instalate pe autobuze, mașini taxi și camioane operate de întreprinderile din velayate. Tot prin internet se pot cumpăra bilete pentru autobuzele din capitală către velayaturile țării pe rutele interurbane și suburbane.

Camioanele sunt utilizate pe scară largă și în diverse sectoare ale economiei naționale, în industria construcțiilor din țara noastră, precum și pentru transportul cerealelor și a altor culturi cultivate în Turkmenistan. În plus, camioanele cu semiremorci cu un camion tractor KAMAZ 5490 (4×2) și o remorcă NEFAZ-93341 sunt amplasate la punctele de control peste granița de stat și sunt utilizate pe scară largă în transportul de mărfuri în toată țara.

Ca parte a Agenției „Turkmenawtoulaglary” în 2020, a fost înființată Compania de expediere de marfă „Ulag Expeditorçylyk Hyzmatlary” și operează cu succes pe piața logisticii de transport de mai bine de 1,5 ani.

În prezent, compania oferă o gamă completă de servicii de transport și logistică legate de circulația mărfurilor pe teritoriul Turkmenistanului.

Fiecare mașină a Companiei de expediție de marfă „Ulag Expeditorçylyk Khyzmatlary” are un tracker GPS pentru monitorizare și un permis eliberat pentru conducerea în jurul Turkmenistanului.

În plus, Compania de expediție „Ulag Expeditorçylyk Hyzmatlary” are în prezent contracte pe termen lung cu companii de transport.

Având în vedere gradul înalt de responsabilitate în implementarea expedierii și transportului de mărfuri, pentru a confirma un grad ridicat de fiabilitate, Compania de expediție „Ulag Expeditorçylyk Hyzmatlary ” cooperează cu companii de asigurări de top.

Transportul rutier internațional de marfă se realizează prin punctele de control din Artyk, Altyn Asyr, Khovdan și Sarakhs (Iran), Dashoguz, Tallymerdzhen, Kunyaurgench și Farap (Uzbekistan), Garabogaz (Kazahstan), Serekhetabad și Imamnazar (Afganistan).

Societate acționară ” TLCT”

Pentru a crește traficul de marfă pe teritoriul Turkmenistanului, în 2018, a fost înființată Societatea pe acțiuni deschise „Centrul de transport și logistică din Turkmenistan”, ai cărei fondatori și acționari sunt toate departamentele de transport din Turkmenistan.  SA „Centrul de transport și logistică din Turkmenistan” efectuează transportul de mărfuri prin diferite moduri de transport, inclusiv transport multimodal care combină transportul rutier, feroviar, aerian, maritim și containerizat, prin transportul de mărfuri de la locul de încărcare a mărfurilor până la locul său. descărcare, precum și lucrări de depozitare, încărcare și descărcare a mărfurilor și vămuire.

În scopul furnizării în timp util, eficient și de înaltă calitate a acestor servicii, precum și al coordonării deciziilor relevante legate de transport și mărfuri, există reprezentanți calificați în fiecare velayat al Turkmenistanului, precum și în portul internațional Turkmenbashi. În prezent, problema deschiderii unei filiale a SA „TLCT” în Federația Rusă, precum și a unor reprezentanțe în țări precum Republica Turcia, Republica Populară Chineză, Emiratele Arabe Unite, Republica Uzbekistan și Republica India este în curs de elaborare.